ÉPÍTŐIPARI NÍVÓ DÍJAS A MONOSTORI HÍD

ÉPÍTŐIPARI NÍVÓ DÍJAS A MONOSTORI HÍD

2021. évben, Közlekedési létesítmény kategóriában a Monostori híd – Komárom-Komárno Duna-híd kapta az Építőipari Nívó Díjat.
A 2020 szeptemberében átadott közúti, kerékpáros és gyalogos Duna-híd jelentősen lerövidíti a szlovák-magyar teherforgalom útját és tehermentesíti a meglévő komáromi hidat, kivitelezését a H-M DUNAHÍD Konzorcium végezte nettó 91,2 millió euró értékben.
A híd egypilonos, ferdekábeles szerkezet. Különlegessége az asszimetrikusan – a pillér egyik oldalán – elhelyezkedő, ferde pilon. A pilon 48 elemből áll, teljes magassága 118 méter, amelyből az útpálya feletti magasság 94,5 méter. A hídszerkezethez 5200 tonna, a pilonhoz 2000 tonna acélt használtak fel. A 16 pár ferdekábel súlya 320 tonna. Az alapozás, a pillérek építése és a pilon kibetonozása során közel 20000 köbméter beton került beépítésre.

Az Építőipari Nívódíj pályázati felhívását 2021. évben huszonegyedik alkalommal hirdette meg az Építőipari Mesterdíj Alapítvány Kuratóriuma (ÉMA) az alapítók és csatlakozó szervezetek nevében és felhatalmazásukkal. Az első pályázat meghirdetésére 2000-ben került sor, akkor 7 díjazott volt. A díjakat az ÉVOSZ (Építőipari Vállalkozók Országos Szakszövetége) ünnepi közgyűlésén adták át, a Lechner Ödön-díjakkal és a szakma több további fontos elimerésével együtt.
A bírálat fő szempontjai a következők voltak:
az adott építmény általános építészeti-műszaki értékelése,
a kivitelezés műszaki–technikai színvonala, szakszerűsége,
a beruházás gazdaságossága, üzemeltethetősége,
valamint a létesítményt létrehozók – különösen a beruházók, a tervezők és kivitelezők közötti – együttműködés.
A díjakról egy 18 tagú bíráló bizottság döntött.

A bizottság véleménye a Monostori hídról:
A mélyépítő szakma véleménye szerint jelenleg a magyarországi hídépítés aranykorát éli. Ez nem csak az épülő hidak darabszámát minősíti, hanem azt is, hogy számos nagyobb hídon nem kizárólag híd tervezők, hanem építészek is dolgoznak. Az egyedi megoldások, az esztétikai újítások természetesen a statikusokat is új kihívások elé állítják. Ebben a sorban egy jelentős mérföldkő a Monostori híd. A befelé dőlő pilon, mely külpontosan támaszkodik a pillérre, a Magyarországon még korábban nem alkalmazott technológiával épült „műsziget”, melyről az alapozás készült, és különleges volt ennek száraz és vízi úti kiszolgálása. Összességében ismét egy különleges híddal gazdagodott a magyar (és szlovák) hídállomány, mely mind tervezési, mind példamutató – országokon átívelő – kivitelezési megoldásaival, kiváló partneri együttműködéssel valósult meg.”

forrás:https://nif.hu/
fotó:https://nif.hu/


FEJLESZTÉSEK TÉRKÉPEN

45 FEJLESZTÉS